טיפים שיעזרו לך לעודד חבר בדיכאון

תוכן עניינים

מעטים הדברים בחיים שכואבים יותר מתחושת חוסר האונים שאנו חווים כאשר חבר שוקע בדיכאון רציני. אם רק היינו יכולים לומר בדיוק את המילים הנכונות או לעשות בדיוק את הדבר הנכון. האם נוכל להרים אותו מהחושך הרגשי שלו?

למרבה הצער, זה לא כל כך פשוט. יותר מ-17 מיליון מבוגרים אמריקאים חוו לפחות התקף אחד של דיכאון קליני נשים כמעט פי שתיים יותר מגברים.

התמודדות עם מישהו שסובל מדיכאון מז'ורי יכולה להיות מפחידה, מתסכלת ומנוכרת. אז מהי הגישה הטובה ביותר?

גילוי מוקדם של דיכאון

הפרעת דיכאון מז'ורית, או דיכאון קליני, מאופיינת בשבועיים לפחות של אובדן התלהבות מעבודה, תחביבים ומערכות יחסים. למעשה, אחד הדברים הראשונים שאתה עשוי להבחין בחבר שנכנס לדיכאון הוא הנסיגה שלו מאינטראקציה חברתית.

תסמינים בולטים אחרים לדיכאון עשויים לכלול:

  • פחות תקשורת
  • מצבי רוח עצבניים
  • שינויים בהרגלי אכילה
  • שינויים בדימוי העצמי או בערך העצמי
  • הגברת השינה או התעוררות בשעות מוזרות
  • תלונות על עייפות יתר

לפני שאתה קופץ למסקנה שהחבר שלך מדוכא, עודד אותו לראות את הרופא שלו. חשוב לקבל הערכה רפואית מלאה למצבים שעלולים לחקות דיכאון כמו תפקוד לקוי של בלוטת התריס ואנמיה. תרופות מסוימות גם יכולות לגרום לאנשים להרגיש דיכאון.

ברגע שהאבחנה של דיכאון ברורה, התייחסו לתסמינים בשלב מוקדם.

ישירים, אבל אדיבים

דיכאון הוא ערמומי. הוא משנה את תפיסת העולם של האדם באופן קשה לזיהוי מלא. ייתכן שהם לא יוכלו לבטא שהם מרגישים מדוכאים. הם עשויים לייחס את הסימפטומים שלהם לעייפות או לחוסר אנרגיה. כמי שקרוב לאדם מדוכא, אתה יכול לדבר איתו על כך, אך עשה זאת בעדינות. ודע שעזרה לא תתקבל בברכה בתחילה.

הרגיעו את החבר שלכם והדגישו שאתם לא מבקרים אותו. הסבירו שאתם מודאגים וששמתם לב בשינוי בהתנהגות שלו. עשו זאת בעדינות.

התחל בשאלת שאלות פתוחות כמו "האם הכל בסדר אצלך?" או, "אתה עצוב בגלל משהו?" אם חבר שלך עונה "למה אתה שואל?" הוא פותח את הדלת כדי להסבר שלך. שמת לב שהוא נראה מוטרד לאחרונה ואתה רוצה לעזור. "שאל מה הם רוצים שתעשה", אומרת ד"ר טיבור, "ובאיזה שלב הם עשויים לרצות שתעזור להם".

הימנעו מ'אהבה קשוחה'

למרות שכמה פסיכולוגים דוחפים "אהבה קשוחה" כתרופה לבעיות התנהגות, זוהי גישה מסוכנת עבור מי שנמצא בדיכאון רציני.

לעולם אל תדרבנו אדם מדוכא לעשות זאת:

  • לצאת מזה
  • לספוג את זה
  • להיות קשוח יותר
  • פשוט להתגבר על זה

אל תצמצמו גם את רגשותיו של האדם. לומר למישהו שהמצב הרגשי שלו אינו תקף כי אין סיבה אובייקטיבית. למשל, "יש לך עבודה נהדרת ומשפחה שאוהבת אותך!" – לא יוציא אותו מהדיכאון. במקום זאת, זה עלול להרחיק אותך מהם. תראה כמי שלא מבין ולא תומך. במקום זאת, תקבל את החוויה שלהם, תוך הכרה בכך שהדיכאון הוא אמיתי ומאתגר. כמו כן, הזכיר להם שיש טיפול זמין, והם ראויים לתמיכה בתקופה מאתגרת זו.

שימרו על פרספקטיבה

יש שינוי ממש גדול באישיות של אדם מדוכא. אין להם את האנרגיה או את האינטרסים שהיו להם קודם. יכולה להיות עצבנות רבה, במיוחד אצל גברים.

למרות שעצבנות וכעס יכולים להזיק כשהם מופנים אליכם, הזכירו לעצמכם שזה חלק מהמחלה ולא התקפה אישית. דיכאון מלווה לרוב ברגשות של תיעוב עצמי, מה שמקשה על האדם המדוכא להזדהות עם אחרים ולזהות עד כמה דבריו פוגעים.

התמקדו בדרך בה האדם היה כשהיה בריא. זכרו שהוא יכול לחזור לשם. אי אפשר לשלוט בסימפטומים של מחלת חברך, אבל אפשר לעשות מאמץ מודע לשלוט בדרך שאתה מגיב אליהם.

אם אתה חושב שכל זה נשמע מלחיץ וקשה, אתה צודק: אולי כדאי לשקול לקבל עזרה פסיכולוגית בעצמך. במיוחד אם אתה חי עם אדם מדוכא. שקול להצטרף לקבוצת תמיכה ולעשות מאמץ לצאת ולבלות עם חברים וקרובי משפחה אחרים.

החלמה מדיכאון היא תהליך איטי עבור כל המעורבים, אז הקפידו לדאוג לבריאות הנפשית והפיזית שלכם לאורך הדרך.

הבינו שאתם לא מטפלים

חשוב לעודד חבר מדוכא לפנות לעזרה מוסמכת. אתה לא יכול "לרפא" את חברך על ידי דיבור או מתן עצות נהדרות. דיכאון מג'ורי צריך להיות מטופל על ידי מישהו בעל הכשרה מקצועית. שיכול לרשום תרופות נוגדות דיכאון במידת הצורך. אל תחשוב שאתה יכול לנהל את הסימפטומים שלהם בעצמך. פשוט תהיה שם בצורה תומכת, לא שיפוטית.

הציעו פעילויות משותפות לחבר בדיכאון

הרגיעו את האדם שהוא לא לבד והוא חשוב לכם. הציעו פעילויות גופניות משותפות, כמו יציאה לטיול בטבע. פעילות גופנית בשילוב עם טיפולים אחרים כמו תרופות נוגדות דיכאון הוכחו באופן עקבי כמפחיתים דיכאון. הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים יחד יתנו לחברך גם הזדמנות לדבר בסביבה אחרת, אולי ניטרלית יותר. מומלץ גם על פעילויות יצירתיות כמו ציור או סריגה כדי להעלות את מצב הרוח.

אם ההזמנות שלכם נתקלות בדחייה, היו סבלניים, אל תנזפו והמשיכו להציע הצעה לעסוק בפעילויות משותפות.

היו מוכנים לפעולה

אם חבר שלך אומר שהוא מוכן לבקש עזרה, זו פריצת דרך גדולה. אתה יכול למלא תפקיד מכריע בתמיכה בו. עבור אדם בדיכאון רציני, פעולה דורשת לעתים קרובות כמות גדולה של מאמץ רגשי, שכן המחלה עלולה לגרום לו להרגיש סחוט וחסר תקווה.

תיאום ביקור אצל הרופא יכול להיות דרך טובה להתחיל את התהליך. אנשים עשויים שלא ללכת לטיפול נפשי בגלל סטיגמה. שים לב, ייתכן שחברך פתוח יותר לקבל את הפניית הרופא שלו לאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש מאשר לקבל המלצה ממך.

אם הרופא שלהם מעריך שהחבר שלך אינו בסכנה מיידית של פגיעה עצמית. סביר להניח שהוא יפנה אותו לפסיכולוג או פסיכיאטר. אתה יכול להציע להצטרף לפגישה, לעזור לקבוע תאריך ולעמוד בו.

סביר להניח שתוכל להישאר עם חברך לפגישת היכרות, למרות שהרופא או היועץ ירצו לשוחח עם האדם המדוכא באופן פרטי בשלב מסוים. לרוב הפסיכיאטרים לא יהיה אכפת שיהיה שם חבר לכמה דקות או אפילו לכל הפגישה, אם אין לאדם הרבה אנרגיה לדבר. אדם שנמצא בדיכאון רציני עלול להתקשות במתן שמות לתסמינים, אז היו מוכנים לעזור.

אם חברך מביע חוסר תקווה, אל תפחד לשאול בעדינות על מחשבות וכוונות אובדניות. אתה צריך לדעת כדי לעזור. אם הוא פוגע בעצמו, התקשר למשטרה או למספר חירום. או התלווה אליהם לחדר המיון. היה סנגורם מול המשטרה, הפרמדיקים, מחלקת הקבלה, האחיות והרופאים. למרות שזה יכול להיות קשה, זה יכול להציל את חייהם.

מאמרים נוספים :

תוכן עניינים

מאמרים נוספים: