הפרעה רגשית עונתית: תסמינים וטיפול

תוכן עניינים

לא כולם מקבלים בברכה תקופה חדשה בשנה. למעשה, כ-6% מהאמריקאים מוצאים את עצמם שוקעים בדיכאון ככל שעונות השנה משתנות.

הפרעה רגשית עונתית (SAD) יכולה להשפיע על איכות החיים, ביצועי העבודה ומערכות היחסים שלך. הכרת הסימפטומים של SAD וכלים להתמודדות יכולים לעזור לך.

מהי הפרעה רגשית עונתית?

הפרעה רגשית עונתית היא דיכאון קליני – זה דבר אחד שבדרך כלל לא מובן.

לרוב האנשים יש כמה תסמינים בחורף, במיוחד בקווי רוחב גבוהים. הדבר היחיד שמייחד אותו מדיכאון רגיל הוא שהוא נפסק עם שינוי העונות.

הפרעה רגשית עונתית זוהתה בתחילה בשנות ה-80. כעת, היא מוכרת ומזוהה באופן רשמי במדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות כהפרעת דיכאון מג'ורי עם דפוס עונתי.

מה גורם להפרעה רגשית עונתית?

הסיבה להפרעה רגשית עונתית עדיין לא ידועה ברובה, אבל כמה מחקרים מראים שיש קשר בינה לבין סרוטונין מופחת במוח. זהו כימיקל שעוזר לווסת את מצב הרוח. מחקרים הראו שאור השמש עוזר לשמור על רמות סרוטונין נכונות. אנשים עם הפרעה רגשית עונתית עשויים לסבול מרמות נמוכות יותר במהלך החורף. מחקרים אחרים מראים שאנשים עם הפרעה רגשית עונתית מייצרים יותר מדי מלטונין. הורמון שעוזר לגוף לשמור על מחזור שינה בריא – שעלול לגרום לנמנום.

שני הכימיקלים הללו חשובים בשמירה על מחזור שינה קבוע וקצב יומי. רמות משתנות של סרוטונין ומלטונין עלולות להשפיע על יכולתו של אדם להסתגל לשינויים עונתיים, וכתוצאה מכך לשינויים בשינה, במצב הרוח ובהתנהגות.

בעוד ש-6% מאוכלוסיית ארה"ב חווה הפרעה רגשית עונתית. עוד 14% מהאמריקאים נחשבים סובלים מעצבות חורף, צורה פחותה של הפרעה רגשית עונתית. עצבות חורף יכולה לגרום לאותם תסמינים כמו הפרעה רגשית עונתית, כמו ירידה באנרגיה ובפרודוקטיביות. אבל בהשוואה, הסימנים האלה אינם חמורים כל כך. לדוגמה, דווח כי בעוד שהאוכלוסייה הכללית ישנה 0.7 שעות יותר בחורף, אנשים עם הפרעה רגשית עונתית ישנים 2.5 שעות יותר. עם זאת, אנשים עם עצבות חורף ישנים רק 1.7 שעות יותר, בהשוואה לאלה עם הפרעה רגשית עונתית.

בניגוד לאמונה הרווחת, ההפרעה אינה בלעדי לעונות מזג האוויר הקרות יותר. למעשה, לכ-10% מהאנשים עם הפרעה רגשית עונתית יש תסמינים בקיץ במקום בחורף. בדומה לחורף, החוקרים לא לגמרי בטוחים מה גורם להפרעה בקיץ. למרות שחום ולחות, חוסר מבנה ולחץ להשתתף בפעילויות חברתיות נחשבים כבעלי השפעה, בין היתר.

אין הרבה מחקרים סביב ההפרעה בקיץ. עם זאת, מחקרים מסוימים מצביעים על כך ששינויי האקלים הופכים את הדיכאון הזה לשכיח יותר. מחקר אחד מצא את מספר הביקורים הקשורים לבריאות הנפש בחדר מיון הקשור לתקופות של חום גבוה. בנוסף, שינויי האקלים מחמירים את עונות האבקה, וכמה מחקרים קשרו רגישות למצב רוח והפרעת רגשית עונתית בקיץ לאבקה.

תסמינים של הפרעה רגשית עונתית

הפרעה רגשית עונתית חולקת את אותם תסמינים כמו דיכאון. על פי המכון הלאומי לבריאות הנפש, אלה כוללים:

  • תחושת דיכאון רוב שעות היום, כמעט כל יום
  • אובדן עניין בפעילויות שפעם נהנית בהן
  • שינויים במשקל או בתיאבון
  • בעיות שינה
  • רמות אנרגיה נמוכות
  • תחושות איטיות או נסערות
  • קושי להתרכז
  • תחושות של חוסר תקווה או חוסר ערך
  • מחשבות תכופות על מוות או התאבדות

בנוסף לתסמינים אלו, ישנם סימנים ייחודיים להפרעה בחורף ובקיץ.

סימפטומים בסתיו וחורף

תסמינים ספציפיים של מזג אוויר קר יותר בהפרעה רגשית עונתית יכולים לכלול:

  • עודף שינה
  • נסיגה חברתית או רצון "להתבודד"
  • אכילת יתר, במיוחד השתוקקות לפחמימות
  • עלייה במשקל

סימפטומים באביב ובקיץ 

תסמינים ספציפיים יכולים לכלול:

  • נדודי שינה
  • תיאבון ירוד וירידה במשקל חוסר
  • שקט ותסיסה
  • חרדה
  • פרקים של התנהגות אלימה

מתי לפנות לטיפול בהפרעה רגשית עונתית

לא משנה באיזו תקופה בשנה אתה חווה תסמינים, אתה לא צריך לסבול מהפרעה רגשית עונתית לבד. חשוב לפנות לעזרה אם תזדקק לה. אם אתה מרגיש שאתה סובל מהפרעה רגשית עונתית, שקול לדבר עם הרופא שלך או עם מומחה לבריאות הנפש כדי לסקור את הסימפטומים שלך ואת הדרכים לנהל אותם.

מי נמצא בסיכון להפרעה רגשית עונתית?

הפרעה רגשית עונתית שכיחה יותר בקרב צעירים ונשים. אם אתה או בני משפחתך סובלים מדיכאון, ייתכן שיש לך גם סיכון גבוה יותר להפרעה.

סביר יותר שאנשים שחיים רחוק מקו המשווה יחוו הפרעה רגשית עונתית בחורף. שעות האור הקצרות יכולות להשפיע רבות אנשים שחוו הפרעה רגשית עונתית בעבר צפויים לפתח זאת שוב.

כיצד מאבחנים הפרעה רגשית עונתית?

כדי להיות מאובחן רשמית בהפרעה רגשית עונתית, צריכים להיות סמפטומים של דיכאון מג'ורי במהלך עונות ספציפיות במשך שנתיים לפחות. אפיזודות חייבות להתרחש בתדירות גבוהה יותר מאפיזודות דיכאון אחרות במהלך השנה, לאורך כל חייו של האדם. עם זאת, לא כל האנשים עם הפרעה רגשית עונתית חווים זאת מדי שנה.

האם ניתן למנוע הפרעה רגשית עונתית?

אנשים שחוו ההפרעה בעבר יכולים ליצור הרגלים בריאים כדי להפחית את הסיכוי לדיכאון. פרואקטיביות יכולה לסייע במניעת הפרעה רגשית עונתית להשתרש עמוק.

אם מישהו מרגיש שהוא מפתח את הדפוס הזה, פעל מוקדם – קבל הערכה וקבל טיפול כדי למנוע זאת. ככל שזה לא מטופל זמן רב יותר, כך הדפוס הופך מושרש. אבל זה לא חסר סיכוי. דיברתי עם אנשים שאמרו שהם הרגישו כך במשך 40 שנה ואנחנו עדיין יכולים לעשות שינוי.

טיפולים בהפרעה רגשית עונתית

ישנם טיפולים ושינויים באורח החיים שיכולים לעזור לשפר את איכות החיים של אנשים עם SAD.

דיאטה

אכילת תזונה בריאה יכולה לסייע במניעה ובטיפול בדיכאון. מחקרים הראו שתזונה ים תיכונית, דגים מסוימים ופירות וירקות טריים יכולים להפחית את הסיכון לדיכאון. תה ירוק עשוי להפחית את הסיכון, בשל נוגדי החמצון שלו, שנחשבים לשיפור הסימפטומים של דיכאון. מצד שני, דיאטות מערביות עתירות שומן נקשרו לעלייה בדיכאון.

עם זאת, מחקר לא זיהה כיצד דיאטה יכולה לעזור ספציפית עם הסימפטומים של הפרעה רגשית עונתית. מחקרים מראים שלאנשים עם ההפרעה יש לעתים קרובות העדפות מזון ספציפיות, כמו השתוקקות לפחמימות. מחקר משנת 2016 בנוירופסיכולוגיה קישר בין צמחונות לסיכון מוגבר להפרעה רגשית עונתית. יש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את הקשר בין תזונה להפרעה.

טיפול באור

עם טיפול באור, אנשים נחשפים לאור בהיר ומלאכותי. מכשירי טיפול באור מסננים קרניים אולטרה סגולות ומשליכים כמות מבוקרת של אור פלורסנט לבן או ספקטרום מלא. 60 עד 80% מהאנשים עם הפרעה רגשית עונתית יכולים להפיק תועלת מטיפול באור, על פי מחקר משנת 2008 שפורסם ב- Psychiatry MMC.

זה לא אומר שאתה צריך לצאת ולקנות מנורת טיפול באור. במקום זאת, בקש מהרופא שלך המלצה. מכיוון שמוצרים אלה אינם מוסדרים על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), ולא כולם נבדקו. מציאת המינון והתזמון הנכונים למקסימום תועלת ומינימום תופעות לוואי דורשים איש מקצוע. בעוד שטיפול באור יכול לשפר את תסמינים, זה לא תיקון עשה זאת בעצמך. שוחח עם הרופא כדי ללמוד עוד.

חשיפה לאור השמש

בילוי בחוץ בשמש יכול לעזור להקל על תסמיני הפרעה רגשית עונתית. ביום שמשי, השמש פולטת 100,000 לוקס – בהשוואה ל-2,500 עד 10,000 לוקס בלבד ממנורת טיפול באור. טיול בחוץ יכול לקשר בין חשיפה לאור השמש לפעילות גופנית, שיש לה תכונות נוגדות דיכאון.

טיפול התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא סוג של טיפול בדיבור, המפתח מיומנויות נפשיות והתנהגותיות. כאשר סובלים מהפרעה רגשית עונתית, הפעילויות מתמקדות בהתמודדות עם עונות השנה. מיומנויות כמו זיהוי, תזמון ועיסוק בפעילויות מהנות עוזרות למטופלים להילחם בנטייה לתרדמת חורף ובמצבי הרוח הדיכאוניים שמגיעים לרוב עם ההפרעה.

הוכח כי CBT יעיל נגד הפרעה רגשית עונתית בדיוק כמו תרופות נוגדות דיכאון. מחקרים גם הצביעו על כך שאנשים שבטיפול CBT נוטים פחות לחוות זאת שוב מאלו שזה עתה נטלו תרופות.

טיפול תרופתי

תרופות נוגדות דיכאון הנקראות מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיביים (SSRI) משמשות לעתים קרובות לטיפול בהפרעה רגשית עונתית. דוגמאות לתרופות SSRI הן פלווקסטין, ציטלופרם, סרטרלין, פרוקסטין ואסציטלופרם.

ה-FDA אישר גם בופרופיון נוגד דיכאון בשחרור מורחב לטיפול הפרעה רגשית עונתית. כאשר נוטלים אותה מדי יום, התרופה יכולה לסייע במניעת חזרה של הפרעה רגשית עונתית.

שיטות ומשאבים נוספים שיעזרו בהפרעה רגשית עונתית

מודעות עצמית יזומה יכולה לעזור לך לנהל הפרעה רגשית עונתית.

מצא איש מקצוע ולאחר מכן עבדו יחד על תוכנית טיפול המתאימה לך, בין אם זה CBT, אור, תרופות או שילוב של הדברים האלה. הוא גם מציע לפתח הרגלים בריאים כדי לעזור להדוף הפרעה רגשית עונתית.

הישאר פעיל, פגוש אנשים ומצא דרכים ליהנות מהחיים בחורף בין אם זה בפנים או בחוץ. תתנגד לדחף להירדם, זה מוליד דיכאון. תהיה פרואקטיבי – הצטרף לחדר כושר, למד משהו, כל דבר שיספק הנאה בחורף.

מאמרים נוספים :

תוכן עניינים

מאמרים נוספים: