ההחלטה מתי לתת לילדכם את הטלפון הראשון שלו יכולה להיות מקור לחרדה. סמארטפונים, במיוחד, מציעים פורטל לאינטרנט, אפליקציות ומדיה חברתית. אולי אתה לא מרגיש שהילד שלך מוכן לכל כך הרבה גישה לעולם הדיגיטלי. עם זאת, ייתכן שתרצה להשיג לילדך טלפון עבור היסודות: יש דרך ליצור איתך קשר כאשר הוא נוסע בין בית הספר, פעילויות לאחר בית הספר או משקי בית שונים.
יותר מחובר לעולם הדיגיטלי, אבל יותר מוסח?
במהלך מגיפת COVID-19, משפחות רבות ראו את היתרונות של לתת לילדיהם להשתמש במכשירים המחוברים לאינטרנט. עבור ילדים רבים, משמעות הדבר הייתה היכולת לדבר ולשחק עם חברים באופן וירטואלי במהלך סגירת בית הספר והבידוד בבית. אבל המגיפה הציגה גם את החסרונות של יותר זמן באינטרנט. ילדים רבים נתקלו בסרטונים שאינם מתאימים לגיל למשל, או נתקלו במפגשים מצמררים עם אנשים באינטרנט. אחרים אינם מסוגלים להניח את המכשיר מהיד כאשר הגיע הזמן לעשות משהו אחר.
במה שונים טלפונים ניידים ממכשירים אחרים?
כל זה מעלה את השאלה: להרבה ילדים יש גישה לטאבלטים ולמחשבים, אז במה שונים טלפונים? ובכן, סיבה גדולה היא שטלפונים ניידים הם בדיוק זה – ניידים. ילדים יכולים לשאת אותם לכל מקום. סביר יותר שטלפונים יהיו ממש ליד ילדכם. על השולחן ליד המיטה שלהם, ליד שולחן האוכל, בנסיעות במכונית או במקומות רבים אחרים שמכשירים אחרים לא הולכים בדרך כלל. בגלל זה, הם עלולים להפריע או לדחות פעילויות חשובות אחרות. אלה עשויים לכלול שיחה פנים אל פנים, שיעורי בית, אימון ספורט או שינה, אם להזכיר כמה.
הנה כמה דברים שכדאי לשאול ולשקול לפני קניית טלפון נייד ראשון:
האם ילדך חשב איך הוא ירצה להשתמש בטלפון?
זה טבעי שילדים ובני נוער ירצו טלפון כי "לכל השאר יש אחד". עם זאת, ייתכן שהם לא מוכנים לבעיות שיכולות לבוא עם טלפון. כמה בני נוער למעשה אמרו שהם מתחרטים על קבלת סמארטפון מוקדם. הילדים האלה לא הבינו שיהיו להם כל כך הרבה הסחות דעת חדשות או דרמה חברתית בחייהם.
שוחח עם ילדך על אפשרויות אחרות – כמו רכישת טלפון או שעון המאפשר תקשורת ללא כל המטען הדיגיטלי. אפשרויות כמו אלה עשויות להתאים יותר בגילאים צעירים יותר.
מהן החוזקות והאתגרים הייחודיים של ילדך שעשויים להקשות על טלפון?
האם לילדכם יש תחושת אחריות חזקה ושליטה בדחפים, או שהם נוטים לפעול לפני חשיבה? האם הם זקוקים לעזרתך בקבלת החלטות טובות? או שאתה סומך על שיקול הדעת שלהם כאשר הם ללא פיקוח? זה הופך להיות חשוב לשקול ברגע שיש להם גישה לאינטרנט, הודעות טקסט ואפליקציות מדיה חברתית. הם יכולים בקלות לומר או לפרסם דברים שהם עשויים להתחרט עליהם.
איך תדעו שילדכם הוא משתמש טלפון אחראי?
שוחח עם ילדך על בטיחות מקוונת ואזרחות דיגיטלית טובה. החליטו על כמה אמות מידה שיראו שהם בטוחים ואדיבים בזמן השימוש בטכנולוגיה החדשה שלהם. (לדוגמה, האם הם נתקלו בוויכוחים מקוונים כלשהם השבוע? האם הם בדקו את הטלפון שלהם במהלך השיעור?) ייתכן שתוכל לקבל מושג על כך בהתבסס על הניסיון של ילדך במהלך למידה וירטואלית כדי לעזור להנחות את השיחה שלך.
מהן הדרכים האחרות שבהן הם יכולים להתחבר לחברים?
חיבור חברתי הוא המניע הגדול ביותר ליצירת טלפון בשנות העשרים והעשרה. אינטראקציה עם חברים היא חשיבות מכרעת שכן ילדכם מפתח תחושת עצמי וקהילה. עם זאת, אם אתה חושב שילדך לא מוכן לסמארטפון, יש דרכים אחרות לעזור לו להתחבר לחברים.
בנוסף לוודא שיש להם הזדמנויות חברתיות באופן אישי כמו מועדונים או ספורט. אתה יכול לאפשר וידאו צ'אט והודעות טקסט באייפד או בטאבלט, למשל. לחלופין, אתה יכול לאפשר משחקי וידאו עם חברים בשרת משותף או משחק מרובה משתתפים בטוח עם הגדרת הפרטיות "להזמנה בלבד".
האם יש לך דרך קבועה לבדוק איתם איך החיים מתנהלים (כולל החיים הדיגיטליים שלהם)?
כשילדים מקבלים סמארטפון, יש להם גישה קלה יותר לעולם המידע באינטרנט, באפליקציות ובמדיה החברתית. מכיוון שהעולם הדיגיטלי לא תמיד מתוכנן עם משתמשים צעירים, עם זאת, הילד או הנער שלך זקוקים לך שתשמש כמנטור. בתפקיד זה, אתה יכול לעזור להם לחוות חוויות חיוביות באינטרנט ולפרוק את החוויות השליליות.
אם אין לך זמן קבוע שבו אתה יכול לדבר עם ילדך, כמו במהלך נסיעות במכונית או זמני ארוחות, נסה ליצור שגרה חדשה. אתה יכול להקדיש לילה בכל שבוע כשאתה מבשל ארוחה משותפת, למשל, או תחסום זמן לאימון משותף.
חשוב גם להתעדכן על מה שקורה במדיה הדיגיטלית. בקש מהילד שלך להראות לך אילו משחקים או אפליקציות הם אוהבים, או לקרוא עליהם כשיש לך דקה.
המשך בשיחה
אם אתה וילדך מחליטים שהם לא מוכנים לטלפון, זה גם בסדר. זו יכולה להיות שיחה מתמשכת על הקשר של ילדכם עם הטכנולוגיה. אתה יכול להמשיך ולחקור איזה סוג של מוצרים טכנולוגיים שאינם סמארטפונים זמינים העונים על הצרכים החברתיים שלהם, יחד עם שיקולים אחרים.
אם תחליט לרכוש טלפון לילדך, עשה את המאמץ לדעת אילו סוגי תכונות יש כדי לתמוך בשימוש בטוח וחיובי במדיה. אלה עשויים לכלול בקרת הורים, הגדרות, מסננים, טיימרים וכלי בריאות דיגיטליים אחרים הזמינים במכשירים ובאפליקציות. הגדר אותם יחד עם ילדך. הסבר את הסיבות מאחורי המגבלות והבקרות שאתה בוחר עבור הטלפון הנייד של ילדך.
התייחסו לקבל טלפון כמו ניסוי. ככל שילדך מגלה יותר אחריות, הוא יכול לקבל יותר עצמאות ופחות שליטה. בדוק יחד אפליקציות או פלטפורמות חדשות, השווה הערות והחליט ביחד מה עובד ומה לא.
לסיכום,
צור תוכנית משפחתית לשימוש במדיה ודגם הרגלי טלפון בריאות. זכרו שילדים לומדים מהצפייה בנו לא פחות מההרצאות שלנו עם כוונות טובות! אם אתה מסתכל בטלפון שלך בזמן נהיגה או ארוחה, סביר להניח שהם יעשו כמוך. אתה יכול לנסות לאזן את השימוש במדיה שלך עם פעילויות ללא מסך. כך יהיה להם קל יותר לעשות את אותו הדבר.